30 procent winkels is overbodig

Door verslaggever Jeroen SchutijserVan welke winkel wordt u blij? Die vraag stelde marktonderzoeker Q&A aan 13.000 consumenten. Action, Ikea en de Bijenkorf werden erg vaak genoemd. “Hierdoor zijn ze onmisbaar voor de klant”, concludeert Q&A. Blokker en Hema zijn volgens de consument ook onmisbaar, maar dat komt meer door hun ruime aanbod dan dat ze mensen bovengemiddeld blij maken.Op basis van de uitkomsten kon Q&A een top 250 samenstellen. Tot de ketens die onderaan de lijst bungelen en zich – volgens Q&A – daardoor zorgen zouden moeten maken over hun toekomst, behoren de kledingketens Wibra en Zeeman, snoepketen Jamin, Expo (cadeau-artikelen), de Kijkshop en modeketen New Yorker. Grijze muizenBehalve vragen aan consumenten analyseerde Q&A winkelketens ook op aspecten als: hoe actief zijn ze op internet en zijn ze in staat veel mensen naar hun winkels te lokken? En welke winkels zijn onderscheidend in de markt en dus onmisbaar? Deze analyse telde ook mee bij het samenstellen van de ranglijst.Op de bovenste vijf plaatsen staan supermarkt Deen (vooral actief in Noord-Holland), warenhuis Ikea, drogisterij Kruidvat, Albert Heijn en parfumerieketen Ici Paris XL.

Read More¬†–¬†

30 procent winkels is overbodig