Lelystad wordt 2de luchthaven NL

Vakantievluchten van en naar Zuid-Europa zullen met ingang van 2018 ook vanaf Lelystad Airport vertrekken. Nu kunnen hier nog geen grote passagiersvliegtuigen landen. De Schipholgroup investeert daarom 90 miljoen euro in langere start- en landingsbanen, een nieuwe terminal en grotere parkeerterreinen. Uiteindelijk zal het regionale vliegveld uitgroeien tot het tweede vliegveld van Nederland met jaarlijks 45.000 vluchten.Uitbreiding regio Schiphol wil de komende jaren vooral groeien in het intercontinentale verkeer. De uitbreiding van de kortere vluchten binnen en net buiten Europa gaat naar de regionale vliegvelden Eindhoven en Lelystad. Dat is in de Alderstafel afgesproken door alle betrokken partijen, zoals omwonenden, politiek en het bedrijfsleven. Rotterdam The Hague Airport valt wel onder de Schipholgroup, maar richt zich vooral op het zakelijke verkeer en minder op vakantiebestemmingen.2018 Nu is er op Lelystad Airport geen luchtverkeersleiding en zijn er alleen les- en rondvluchten. Vanaf 2018 kunnen er dus ook Boeings en Airbussen terecht. De eerste jaren gaat het om tienduizend vluchten extra die landen en vertrekken vanaf Lelystad. De Schipholgroup verwacht dat het uiteindelijke aantal van 45.000 vluchten in Lelystad ergens tussen 2033 en 2043 bereikt zal worden.

Excerpt from: 

Lelystad wordt 2de luchthaven NL